Fouten maken mag niet


Uren zit ze op haar kamer. Te leren voor de toetsen die ze heeft. 

Daarnaast komt al het huiswerk nog wat gemaakt moet worden. De opdrachten worden minimaal 2x gecontroleerd.

Tijd om leuke dingen te doen blijft er bijna niet over omdat ze zo lang bezig is met haar huiswerk.

Voor sommige ouders klinkt dit heel fijn. Een kind wat netjes haar huiswerk maakt. Andere ouders zouden willen dat hun kind al een uur bezig was met huiswerk. 

De ouders van dit meisje maken zich zorgen. Want na al die uren leren en huiswerk maken komt dit meisje niet met 8, 9 of 10 thuis. Vaak is het net een 6 of een onvoldoende.

Het meisje uit dit verhaal mag van zichzelf geen fouten maken. Dus haar maakwerk controleert ze een paar keer voordat ze het echt af vind. 

Voor een toets zit ze gemiddeld een uur per dag te leren. Ze weet alles als haar moeder haar overhoort. Je zou denken dit word een mooi cijfer.

Wanneer ze dan op school zit en de toets begint wordt ze heel onrustig. Ze begint te zweten, is misselijk en krijgt hoofdpijn. Als ze de vragen voor zich krijgt weet ze helemaal niks meer en krijgt een black out. Soms weet ze 2 of 3 vragen te beantwoorden maar daar blijft het bij.

De onrust in haar lichaam neemt het helemaal van haar over. Ze heeft faalangst.

 

 

 

 

Kinderen en jongeren met faalangst doen heel hard hun best om goed te presteren.

Ze mogen van zichzelf zo min mogelijk fouten maken en willen alles goed doen. 

Sommige kinderen hebben dus faalangst voor toetsen en presentaties. Een beurt krijgen in de klas of voorin de klas een presentatie krijgen is de grootste angst. Want dan kunnen ze ineens gaan stotteren, rood worden, heel erg gaan zweten, hartkloppingen krijgen of niks meer durven zeggen. 

Het is voor deze kinderen en jongeren heel ongemakkelijk en het beheerst vaak hun hele schooltijd. 

Ze zijn wel sociaal, hebben vrienden en vriendinnen en willen best leuke dingen doen. Maar doordat er zoveel druk op hun ligt voor het maken van hun huiswerk blijft er weinig tijd over. 

Ze voelen zich dan vaak eenzaam, niet begrepen, dom omdat ze slechte cijfers halen en hebben last van de lichamelijke ongemakken die faalangst met zich mee brengen.

Tijdens een faalangsttraining bij mij in de praktijk ga ik met deze kinderen en jongeren werken aan de kracht van gedachten. Ik ga ze leren wat helpende en niet helpende gedachten zijn en we gaan kijken hoe ze deze gedachten onder controle kunnen krijgen zodat ze als ze in de klas een beurt krijgen rustig kunnen blijven en een antwoord durven geven.

We gaan samen werken aan het maken van huiswerk. Wanneer is het voor jouw goed genoeg geleerd om een voldoende te halen voor een toets. 
De uren die ze nu aan het huiswerk zitten gaan we proberen te halveren zodat er genoeg tijd over blijft om leuke dingen te doen met vrienden en vriendinnen en te genieten.

Na het volgen van een faalangsttraining bij mij in de praktijk geloven deze kinderen weer in zichzelf, hebben ze hoop voor de toekomst en liefde voor zichzelf zodat ze weer lekker in hun vel zitten en zichzelf kunnen zijn. 

Herken jij jouw kind in dit verhaal

en zou je graag willen dat jouw kind weer zichzelf kan zijn en in zichzelf gelooft neem dan contact op voor een gratis kennismakingsgesprek. 

Klik hier voor een gratis kennismakingsgesprek

Terug naar berichten