Wat schaatsen en faalangst met elkaar te maken hebben


Wat hebben schaatsen en faalangst met elkaar te maken?

Ik mocht mee met mijn jongste zoon en zijn klas. Ze gingen schaatsen. Ik stond langs de kant want ik kan niet schaatsen.

Het was zo leuk om te zien dat er zoveel verschil zit tussen de kinderen. En dat bedoel ik positief. Sommige stonden voor het eerst in hun leven op schaatsen, andere schaatste zo weg en weer een paar andere moesten even inkomen maar gingen lekker op weg.

Wat mij vooral opviel is dat ze het allemaal gingen proberen. Met een hulp pinguïn of beer of aan de hand van de juf. Ik heb heel wat kinderen zien vallen. Ze stonden weer op en gingen weer verder. Er was geen een kind wat opgaf. Ze wilde doorgaan en allemaal hebben ze het uur vol gemaakt. Sommige het hele uur schaatsend, andere met af en toe een rustpauze. Ze maakte lol met zijn alle en hebben een leuk uur gehad.

Daarna gingen ze weer terug naar de klas.

Nog even lezen, rekenen en de tafel van 5 opzeggen.

Wanneer je in een klas vol kinderen komt voelt niet iedereen zich zo leuk en fijn als op de ijsbaan. Ze moeten die tafel opzeggen, er ontstaat spanning, ze gaan zweten, wiebelen op hun stoel en voelen zich van binnen heel onrustig. Ze zijn bang om fouten te maken.

Ze moeten 10 minuten lezen en dan minimaal 5 bladzijde lezen. Er ligt druk op het lezen en dan is het niet meer leuk. Voor de kinderen die goed kunnen lezen wel maar de kinderen die hier moeite mee hebben is dit niet fijn. Ze voelen zich opnieuw onrustig en niet fijn.

Faalangst kan een hele dag op school beïnvloeden.

Dit geld voor kinderen op de basisschool net zo goed als jongeren op de middelbare school of nog hoger.

Wanneer je faalangst hebt zie je dat aan de buitenkant en buiten het klaslokaal vaak niet.

Maar in de klas voelen deze kinderen zich heel ongemakkelijk, hebben vaak buikpijn of hoofdpijn wanneer ze moeten presteren voor een toets of presentatie. Staan liever niet in de belangstelling en kunnen lichamelijke ongemakken zoals zweten, blozen of hartkloppingen krijgen wanneer de leerkracht hun naam noemt.

De angst om fouten te maken is zo groot. Ze mogen van zichzelf ook geen fouten maken. Dit maakt het soms zo lastig. De druk ligt voor deze kinderen en jongeren heel hoog. En dat veroorzaken ze zelf in hun hoofd.

1 op 1 faalangsttraining

Tijdens een 1 op 1 faalangst training in mijn praktijk leer ik deze kinderen en jongeren wat helpende en niet helpende gedachten zijn. Wanneer ze deze gaan herkennen en omzetten word de onzekerheid vaak wat minder.

Ook oefen ik met ze om wel fouten te maken. In het begin is dit heel moeilijk voor ze, voelen ze zich heel ongemakkelijk en sommige gaan mij hierdoor zelfs niet meer zo aardig vinden, maar uiteindelijk groeien ze in het toestaan van fouten maken en accepteren ze het van zichzelf. Hierdoor worden ze rustiger en wordt de faalangst minder.

Ze gaan niet meer met stress naar school als er een toets is, zitten geen uren meer aan hun huiswerk en zijn een stuk relaxter.

Wanneer jij dit herkent bij jouw kind en jullie beide willen dat jouw kind met minder spanning en stress naar school gaat neem dan contact op met mij via de mail en we kijken samen hoe ik jouw kind kan helpen met de faalangst.

Terug naar berichten