Hij was heel afwachtend en een tikje zenuwachtig


Hij kwam bij mij in de praktijk.

Onrustig, afwachtend en een tikje zenuwachtig.
Ik had met zijn moeder al een kennismakingsgesprek gehad en zij had contact met mij gezocht omdat haar zoon niet lekker in zijn vel zat. 

 

Sinds hij in de brugklas zat was hij veranderd, had weinig contact met andere leeftijdsgenoten, vertelde niet veel over school, en had het ‘smorgens vaak over hoofdpijn voordat hij naar school ging. Moeder maakte zich zorgen, had al verschillende keren geprobeerd om met hem te praten maar dan kwam er niks uit en wist niet zo goed wat ze ermee moest. 

 

Daarom had ze met mij een gratis sessie aangevraagd en tijdens dit gesprek besloten we samen dat het misschien hielp als ik een keer met hem ging praten omdat ik verder weg sta en hij daar misschien wel wilde vertellen wat er aan de hand was. 

En nu zat hij dus bij mij in de praktijk.

Tijdens een eerste sessie doe ik altijd een kennismakingsspel. Dit om het ijs even te breken. Maar door dit spel komen er vaak wel gesprekken op gang waar ik heel veel uit kan halen. 

 

Zo ook bij deze jongen. Bij vragen over thuis gaf hij enthousiast antwoord en daar ging alles ook goed. Maar als er vragen over school kwamen dan sloeg hij dicht, wist niet goed antwoord te geven en merkte ik aan zijn houding dat hij onzeker werd en er niet over wilde praten. 

 

Ik ga op zo’n moment niet door zeuren want dat helpt helemaal niet. Ik heb wat vragen aan hem gesteld. Of hij bekende in de klas had, ja een paar van de basisschool, of hij al nieuwe vrienden had gemaakt, nee niet echt. Of hij goede cijfers haalde. Ja best wel. En zo raakte we in gesprek over school want daar zat het probleem. 

 

Tijdens ons gesprek tekende ik ons gesprek op papier

zodat het voor hem duidelijk werd waar we het over hadden en inzicht gaf in zijn antwoorden. 

 

Ik begon steeds meer het gevoel te krijgen dat er een aantal leerlingen uit zijn klas niet heel aardig tegen hem deden en dat hij zich hier niet prettig bij voelde. Toen ik dit benoemde keek hij me met grote ogen aan. Hoe weet je dat zei hij. Ik weet het niet zei ik tegen hem, ik heb een vermoede dat dit zo is. Klopt dat. Na even na te denken zei hij dat dit inderdaad het geval was.

 

We hebben hier nog even over gesproken en daarna hebben we samen nagedacht over wat we eraan kunnen doen. Dat hij voor zichzelf durft op te komen, hoe hij weet om te gaan met pestgedrag en hoe hij het weer leuk kan hebben op school. Een mooi doel om aan te werken. 

 

Dit hebben we gedaan in een aantal sessies. Hij is 6x bij mij geweest. En nu… gaat hij met plezier naar school, heeft een paar nieuwe vrienden, weet hoe hij het pestgedrag kan negeren of erop kan reageren en weet hoe hij zijn houding kan laten zien dat hij zelfvertrouwen heeft en in zichzelf gelooft. 

 

Vol trots liep hij de laatste sessie bij mij uit de praktijk. Wat heb ik hem zien groeien in de tijd dat hij in mijn praktijk was. En daar doe ik het voor.

 

Herken jij jezelf of jouw zoon of dochter in dit verhaal? En wil je ook dat jouw kind kan bouwen aan meer zelfvertrouwen zodat het weet hoe het met pesten moet omgaan, vrienden maakt en met plezier naar school gaat.

 

Plan dan een gratis sessie in waar ik een half uur van mijn tijd vrij maak om naar jou te luisteren, je tips en advies te geven en misschien ook met jouw zoon of dochter kennis kan maken en kan helpen.

Ga naar www.praktijkdepuzzel.nl/gratis-sessie om een afspraak te plannen wanneer het jou uitkomt.

 

Terug naar berichten