Selecteer een pagina

Elke keer weer als ze uit school kwam was het raak. Ze had haar jas en tas nog niet opgeruimd of het begon weer.

Er kon geen gewoon goedemiddag af als haar moeder haar begroette. De ondertoon was 9 van de 10 keer boos en gefrustreerd.

‘S Morgens wanneer ze naar school ging leek er niets aan de hand te zijn, ging ze met plezier naar school, althans zo leek het, maar ‘s middags was het elke dag hetzelfde.

Die boosheid, die frustratie, haar moeder wist er geen raad mee. Ook kon ze moeilijk achterhalen waar het vandaan kwam en wat haar zo boos maakte, want een gesprek voeren was bijna niet mogelijk met haar. Want ze werd al boos als ze vroeg wat er aan de hand was, ging dan naar haar kamer of naar buiten en eigenlijk durfde haar moeder er niet meer echt naar te vragen. Bang voor haar reactie.

Deze moeder was zo aan het twijfelen. Was het de puberteit die eraan kwam. Had haar dochter het niet naar haar zin op school, werd ze gepest? Deed ze als moeder iets verkeerd als haar dochter thuis kwam? Ze wist het eigenlijk niet meer en zat regelmatig met haar handen in het haar.

Ze trok bij mij aan de bel tijdens een gratis kennismakingsgesprek en vertelde haar verhaal.

Dat ze niet meer wist wat ze met haar dochter aan moest. Dat ze zo graag met haar wilde praten maar dat dat al niet lukte en dat ze gewoon niet meer wist hoe ze moet die boosheid om moest gaan en vooral wat de oorzaak van deze boosheid was.

Tijdens dit gesprek heb ik deze moeder een paar tips gegeven.
Communicatie met je kind is heel belangrijk. Maar kies wel het juiste moment uit. Wanneer je dochter heel boos thuis komt, is het niet het moment om te vragen wat er aan de hand is. Maar je wilt natuurlijk wel weten wat er is en of je haar kunt helpen.
Vraag niet direct waarom ze boos is maar probeer het eens op een andere manier. Bijvoorbeeld tijdens het avondeten. Ik zie dat je regelmatig boos uit school komt en dat je er dan niet met me over wilt praten. Maar ik wil je graag helpen om iets te doen aan de boosheid. Wanneer ik weet wat er aan de hand is kunnen we het misschien samen oplossen. Als je het lastig vind om te vertellen mag je het ook opschrijven, zodat ik kan lezen wat er is.

Kies dus het juiste moment uit om een gesprek te voeren en laat merken dat de emoties die er zijn oké zijn. Ik zie dat je boos bent, geeft je kind aan dat het gezien wordt en dat je wilt helpen.

Deze moeder ging met deze tip aan de slag en een week later lag er een brief waarin stond dat er een meisje op school erg vervelend tegen haar dochter deed, omdat ze betere cijfers haalde op school. Dit deed haar dochter veel pijn want ze deed erg haar best om deze cijfers te halen en wilde hier niet om gepest worden.

Ik kreeg een mailtje van deze moeder of ik haar en haar dochter kon helpen met deze situatie.

Het meisje kwam bij mij in de praktijk en we zijn samen stap voor stap aan het werk gegaan om met de boosheid om te gaan. Ze wilde deze boosheid op school niet uiten, bang dat ze nog meer gepest zou worden, omdat ze dan boos ging reageren. Dus bewaarde ze al haar frustraties en woede tot ze thuis was. Daar kon ze zichzelf zijn en kwam de boosheid er vanzelf uit.

Eerst gingen we kijken wat haar zo boos maakte en waarom ze dit niet durfde te uiten. Het kwam door de manier waarop het meisje steeds haar cijfers benoemde. Dit deed haar pijn, omdat ze zo haar best deed voor school.

We hebben samen geoefend om tegen dit meisje te zeggen dat ze het niet leuk vindt dat ze zo over haar cijfers praat en dat ze er gewoon haar best voor doet. De eerste keer dat we dit gingen oefenen voelde ik de boosheid omhoog komen. Nu snapte ik ook waarom ze dit niet op school wilde laten zien. Omdat het zo diep zat en dan al die boosheid er in een keer uit zou komen.

Na een paar keer oefenen kon ze al rustiger verwoorden wat ze niet leuk vond en gaf ze goed haar grens aan.

De week erna ging ze tegen het meisje op school vertellen wat haar zo boos maakte. Een hele spannende oefening waar ze enorm tegenop zag maar wat haar wel vooruit zou helpen.

En ja, ze heeft het gedaan.

Haar grens duidelijk aangegeven en zonder gelijk heel boos te worden.

Wat ik dit meisje vooral heb geleerd is dat je voor je eigen grenzen mag opkomen en dat dit soms zorgt voor boosheid. Maar die boosheid mag er zijn. En doordat je zelf je grenzen duidelijk weet en ook aangeeft kan je je boosheid ook onder controle houden. Zodat je op school af en toe best boos mag en kunt worden en je niet alles mee naar huis hoeft te nemen.

Het is heel belangrijk om juist jezelf te zijn met al je emoties en je onzekerheden. Dan laat je zien wie je bent en weet een ander wat het aan je heeft.

Dit meisje is na een paar sessies bij mij de praktijk uit gegaan met haar boosheid onder controle. Ze ging vol zelfvertrouwen naar school en kwam bijna elke dag vrolijk uit school. Dronk gezellig wat met haar moeder en de communicatie tussen haar en haar moeder was een stuk beter.

Loop jij ook tegen zo’n soort situatie aan met jouw zoon of dochter?

Weet je niet meer hoe je kunt helpen en wat je aan de heftige emoties moet doen maak dan nu een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek. Ik kijk even met je mee en geef je gegarandeerd tips en advies om verder te kunnen. Ook als je niet verder met mij in zee wilt.

Maak nu een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek.

×