Er zijn eigenlijk 3 verschillende soorten faalangst
* cognitieve faalangst.
* sociale faalangst.
* motorische faalangst.

Faalangst is een vorm van angst. 12% van het schoolgaande jeugd heeft last van faalangst.

Cognitieve faalangst

Marianne zit in de klas en de leraar begint met uitleg van een nieuw hoofdstuk van rekenen. Ze voelt zich onrustig worden, begint te zweten en in haar hoofd komt de gedachte “als ik zo maar geen beurt krijg”
Doordat ze last heeft van deze gedachte en het zweten kan ze zich moeilijk concentreren en haar aandacht bij de uitleg houden. De leraar kijkt de klas rond en stelt een vraag. Marianne maakt geen oogcontact en probeert zich zo onzichtbaar mogelijk te maken achter degene die voor haar zit. De leraar stelt de vraag aan iemand aan de andere kant van de klas. Ze haalt opgelucht adem maar heeft geen idee waar de uitleg over ging doordat ze zo werd afgeleid door haar gedachte en lichamelijke ongemakken.

Dit is een voorbeeld van cognitieve faalangst.
Cognitieve faalangst heeft te maken met het leveren van prestaties. Bijvoorbeeld toetsen en spreekbeurten. Maar ook het krijgen van een beurt in de klas. De angst voor het negatief presteren is heel groot. Daardoor is het maken van fouten bijna niet te voorkomen. Omdat dit zoveel spanning met zich meebrengt kunnen kinderen vaak het goede antwoord niet geven of staan ze te stotteren en stuntelen wanneer ze een spreekbeurt hebben.

Sociale faalangst

Marlies is een meisje wat goede cijfers haalt op school en mooie resultaten haalt bij toetsen.
In groepjes werken vind Marlies niet leuk en ze is op school het stille teruggetrokken meisje. Wanneer ze op school komt en klasgenoten staan in een groepje of spelen met elkaar dan gaat ze er niet bij staan en doet niet mee met het spel. In de klas iets vertellen over het weekend of over iets wat ze heeft meegemaakt doet ze liever niet omdat ze dan door iedereen aangekeken wordt en liever niet in het middelpunt van de aandacht staat.

Dit is een voorbeeld van sociale faalangst.
Een kind met sociale faalangst heeft moeite met het omgaan met klasgenoten en de leerkracht.
Kinderen die sociale faalangst hebben zijn bang om afgewezen te worden en er niet bij horen. Ze zijn in hun hoofd ook vaak bezig met de vraag, “wat zullen andere van mij vinden”
Kinderen met sociale faalangst hebben vaak niet veel vriendinnen.

Motorische faalangst

Kim heeft het op woensdag altijd gym. Vaak heeft kom op woensdagochtend hoofdpijn en buikpijn en wil ze liever niet naar school. Wanneer ze toch naar school gaat en de gymzaal binnen stapt kijkt ze altijd wat er die dag gedaan gaat worden. Het maakt niet uit wat ze gaan doen, ze vindt alles vreselijk. Balspellen, turnen, tikspelletjes, groepjes kiezen. Kim slaat de gymles het liefst over en verzint nogal eens een smoesje waardoor ze niet mee hoeft te doen met de gymles.
De weg terug vanaf de gymzaal naar school kletst kim weer gezellig met haar vriendinnen en kijkt uit naar de rekenles die daarna aan de beurt is.

Dit is een voorbeeld van motorische faalangst.
Bij kinderen met motorische faalangst is lichamelijk vaak niets aan de hand. Maar de angst om fouten te maken is zo groot dat het niet lukt om lichamelijke oefeningen uit te voeren zoals gym, tekenen of handvaardigheid.
Kinderen die last hebben van motorische faalangst verzinnen vaak smoesjes om niet mee te hoeven doen.

Je ziet dus dat er veel verschil is in soorten faalangst. Want een kind met sociale faalangst durft prima mee te doen met gym en kinderen met motorische faalangst halen goede cijfers en maken veel vrienden op school.

Herken jij een van de soorten faalangst bij jouw kind? En wil je hier meer informatie over of eens over praten?
Maak dan een afspraak voor een gratis adviesgesprek en ik kijk met je mee en bied je een luisterend oor.

Klik hier om een afspraak in te plannen voor een gratis adviesgesprek

×